Menghadapi EMOSI Yang " DOWN "

Kunci untuk kita kuat menghadapi sikap kurang semangat, emosi yang down atau apa saja yang berkaitan, adalah dengan membina kekuatan emosi di fikiran kita. We must be strong. We have to be strong ! Paksa diri kita untuk jadi kuat. Tegaslah pada diri sendiri.

Semarakkan semangat. Beri peringatan pada diri supaya sabar menghadapi apa jua cabaran, permasalahan atau konflik. Bila kita dah ingatkan diri sendiri supaya bersabar, serta merta kita akan kuat mendepani apa jua yang melanda.

Sabar adalah satu-satunya cara untuk membuat kita kekal dalam emosi positif dan logik akal. Jika kita sudah tidak sabar, maknanya kita mungkin akan membuat sesuatu diluar pertimbangan atau terdorong bertindak mengikut emosi negatif.

Kekadang, sampai ke satu tahap, akan mungkin akan menyesal selama-lamanya kerana bertindak mengikut hasutan emosi, terutama rasa marah, kecewa, dipermainkan atau dendam.

Jika kita tertekan kerana orang lain dengki dengan kita atau tak suka kita, usah cepat membalas perbuatan mereka. Jangan balas. Jangan ikut perangai macam mereka.

Biasanya orang sebegitu suka cakap apa saja percakapan untuk menaikkan rasa marah kita. Itu yang dia mahukan. Dia buat begitu supaya kita jatuh ke perangkapnya.

Bila kita sudah marah, dia akan mudah membuat kita bertindak bodoh atau membuat keputusan melulu. Pada tahap ini kita tak akan fikir baik buruk tindakan kita, yang kita fikir hanya nak membalas dendam dan melepas rasa geram saja.

Bila semua dah berakhir, kita yang akan susah sendiri.

Ketika itu, tiada siapa sanggup tolong kita (tolong tengok saja). Biarlah kita yang kuasai emosi, bukan emosi yang menguasai kita.

Untuk nak menghadapi emosi down atau ketika kita sedang murung, alih perhatian fikiran kita pada perkara lain, benda lain, situasi lain atau orang-orang lain. Jangan ingat perkara tadi walaupun sedikit.

Tukarkan ‘down’ kita itu kepada sesuatu yang baik. Turn it into something good!
Caranya, gali hikmah yang tersirat disebalik semua itu, apa yang hebatnya tentang masalah itu dan bagaimana untuk kita menyelesaikannya.

Mungkin, dari " emosi down " itu, kita terjumpa sesuatu yang boleh membuat kita bersemangat semula!

Jika orang lain ditempat kita, dia akan bekerja serajin yang mungkin untuk membuktikan dia ada potensi untuk mencapai tahap lebih hebat dari orang yang cuba menjatuhkan dia!

Set matlamat, kemudian " go on " berusaha ke arah mengejar matlamat.

Usah fokus perhatian kita pada orang yang menyakitkan hati, tapi fokuslah pada matlamat sendiri kerana kita akan menemui kekuatan sepanjang proses menuju matlamat itu. Usah sesakkan fikiran kita dengan hanya memikir sikap, perbuatan dan layanan orang lain terhadap kita.

Hidup akan jadi lebih bermakna, bila kita fokus untuk memajukan diri sendiri, semaju yang mungkin, seboleh yang mungkin ke tahap lebih tinggi.


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy